nazwa:   
hasło:     
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie
rejestracja szukaj wiadomości profil

Retinoidy - FAQ

Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu Forum Laboratorium Urody Strona Główna » Retinoidy i kwasy
Idź do strony 1, 2  Następny
Zobacz poprzedni temat / Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Gość






Wysłany: Pią Mar 10, 2006 15:30
Temat postu: Retinoidy - FAQ
Odpowiedz z cytatem


Retinoidy
Zbior wlasnych doswiadczen, zaslyszane i przeczytane (w wielu miejscach) doswiadczenia innych, takze z informacji oczytanych na nie-istniejacym juz forum „Biochemii Urody” Basi Kwiatkowskiej.

- Stosowac tylko na noc!
- Na poczatku stosowania retinoidow moze (ale nie musi!) wystapic chwilowy wysyp pryszczy.
- Osoby ze sklonnoscia do zatykania porow, powinny zwracac uwage na podloze retinoidow, wybierac te o lzejszej formule (np. zel Zorac).
- Dla wlasnego dobra, nalezy wybrac na poczatek slabsze formy retinoidow i z czasem wprowadzac powoli mocniejsze stezenia.
- Na poczatku stosowania moze pojawiac sie nagle - pod wplywem roznych emocji - „rumien”, zwiazane to jest z ogolna nadwrazliwoscia skory. Z czasem powinno to minac, gdy skora uodporni sie na retinoidy.
- Zalecana jest rezygnacja z preparatow, ktore moga dodatkowo przyczyniac sie do podraznien skory, np. kwasy, retinaldehydy (firma Avene), mocniejsze retinole, wit.C.
- Dobrze jest wybrac sobie odpowiedni dzien (zeby w razie czego nie trzeba bylo cierpiec np. w pracy Wink), gdyz luszczenie nastepuje dopiero na 3-4 dzien po aplikacji.
- Przed „wielkimi” wyjsciami najlepiej zrezygnowac z retinoidow, gdyz nie da sie przewidziec jak akurat tym razem po zastosowaniu zachowa sie nasza skora (po poszczegolnych aplikacjach moze byc roznie z luszczeniem i podraznieniem, tyczy sie to zwlaszcza poczatkowej fazy uzywania retinoidow).
- Nie kazda skora reaguje na retinoidy luszczeniem, co nie oznacza, ze wtedy nie dzialaja.

Przygotowanie skory - wieczorem umyc dokladnie twarz, osuszyc, przetrzec lagodnym tonikiem (nie jest przymusowe!), odczekac 20-30 min. i nalozyc cieniutka warstwe retinoidu. Odczekanie jest w zasadzie wazne, skora po myciu i osuszaniu ”uspokoi sie”, da to prawdopodobnienstwo pozniejszego mniejszego luszczenia i podraznienia.

- Jesli wystapi silne pieczenie, zaczerwienienie (zaogniona twarz) oznacza to prawdopodobnie nietolerancje retinoidow, nalezy je wtedy zmyc. Lekkie mrowienia, zarozowienia, szczypania sa normalnymi reakcjami, powinno to w miare szybko zaniknac.
- Mozna stosowac retinoidy w okolicach oczu (trzeba jednak bardzo uwazac, aplikowac bardzo malenka ilosc, nie za blisko oczu i ustalic sobie samemu czestotliwosc nakladania), takze na szyje, dekolt. Jesli okaze sie za silne lub mamy zbyt wrazliwa skore, to mozna uprzednio okolice oczu nakremowac delikatnym kremem, odczekac i dopiero nalozyc retinoid.
Ogolnie wrazliwe osoby moga zastosowac na twarz pod retinoidy jakis krem, retinoidy dzialaja wtedy slabiej, ale jest to bezpieczniejsze dla bardzo wrazliwych.
- Po odczekaniu (ok. godziny) mozna na miejsca bardziej wysuszone nalozyc jakis dodatkowy, lagodny krem (np. Physiogel http://www.g-netz.de/Gesundheit_A-Z/Index_I-N/N...ermitis/creme.htm , Nanobase http://www.nanobase.pl/ - wszystko zalezy od rodzaju skory jaka mamy). Nie musimy nakladac dodatkowego kremu na cala twarz jesli nie czuc sciagniecia/suchosci skory.
- Na poczatek uzywac retinoidy raz w tygodniu, z czasem mozna zwiekszyc na 2 lub nawet wiecej razy w tygodniu, wszystko zalezy od reakcji skory.
- Luszczenie, ktore pojawia sie na 3-4 dzien trwa nawet do paru dni (zalezy to od mocy luszczenia, ilosci nalozonego kremu i tego jak traktujemy przy nim skore), miejsca bardziej zluszczone moga byc lekko/bardziej zarozowione, przy wiekszym podraznieniu moze wystapic nawet pieczenie skory.
- Trzeba zwracac uwage przy rozsmarowywaniu retinoidow, uzywac male ilosci, cienka warstewka i rownomiernie, jesli w jednym miejscu bedzie zbyt „gruba warstwa”, moze okazac sie, ze nastapi glebsze/wieksze podraznienie i zwiekszone luszczenie skory.

Po wieczornym umyciu twarzy (w te dni kiedy nie uzywamy retinoidow) nakladac najlepiej:
* lagodne kremy typu Physiogel, Nanobase (z mala iloscia skladnikow, o prostym skladzie, najlepiej nawilzajacych, bez dodatkow perfum czy barwnikow)
* nawilzajacy zel z kwasem hialuronowym http://www.bessere-haut.de/html/xpress_gel.html jako gotowy preparat (alternatywa dla tych co nie maja dostepu do czystego proszku kwasu hialuronowego czy dla leniwcow Wink i tych oczywiscie, ktorzy maja latwy dostep do tego preparatu) lub przygotowany samemu w domu z proszku kwasu hialuronowego i wody (gotowy zel mozna zmieszac na dloni przed aplikacja z niewielka iloscia Physiogelu/Nanobase/dobrej klasy wazelina czy lanolina lub innym lagodnym kremem)
* pomocny jest takze w kremach d-panthenol (lub zmieszanie go w bardzo niewielkiej ilosci z w/w kremami lub zelem)
* moze sie przydac takze woda termalna.

Na dzien krem/mleczko/fluid z wysokimi, stabilnymi filtrami:
* szczegolnie o wysokim PPD (od 20 w gore, najlepiej blisko 30)!!!
* nakladane w duzej ilosci (ok. 2,5ml na twarz i szyje), mile widziana ponowna aplikacja w ciagu dnia, tak jak wszelkie daszki na glowie (zakaz opalania - slonce, solarium!!! Jesli mamy jednak zamiar sie opalac, trzeba odpowiednio wczesniej przestac uzywac retinoidy)
* Mexoryle maja sklonnosc do czestszego podrazniania jak Tinosorby (nie ma tu jednak reguly, ale mozna wziac to pod uwage, zwlaszcza jak sie ma wrazliwa skore)
* najlepszymi filtrami na dni luszczenia i podraznien sa produkty rzadkie w konsystencji, dobrze rozprowadzajace sie, ktore nie beda podkreslac skorek (np. Photoderm Fluid 100, LRP 60 Dermo-Kids, emulsja Avene 50+, LRP Fluid Extreme 60, Vichy Fluid 60).
Tak na marginesie, to, ze mleczka kojarza sie z czyms rzadkim nie oznacza, ze takie one sa (np. Vichy 60 mleczko-zel jest gestszym produktem, warto przetestowac wczesniej wybrany produkt z filtrem).
* tlustosc/swiecenie filtrow mozna zlagodzic nakladajac miekkim pedzlem skrobie ziemniaczana/kukurydziana/ryzowa, mozna zmieszac ja z odrobina krzemionki (szczegolnie przy tlustych cerach) lub jakims pudrem transparentnym, godny uwagi jest takze puder jedwabny Dr.Hauschka http://www.dr.hauschka.pl/index.html
Przykladowy przepis na sypki puder matujacy: 8 lyzeczek skrobi, 1 lyzeczka krzemionki (silica/kieselerde), 1 lyzeczka transparentnego pudru sypkiego
* uzywanie gabek do pudrowania/nakladania podkladow powoduje scieranie/przemieszczenie sie filtrow, a bibulki matujace oslabiaja ich dzialanie
* uzywanie podkladow takze oslabia dzialanie filtrow.

Duzo informacji o roznych filtrach opracowane przez Basie Kwiatkowska znajduja sie na jej stronie: http://www.biochemiaurody.com/DzialSun/filtryindex.htm

Luszczenie i podraznienia - wszelkie porady i uwagi:
- Przy duzym luszczeniu, gdzie skora schodzi platkami nie sciagac jej na sile, nie „skrobac” paznokciami.
- Przy mniejszych luszczeniach dobrze robia peelingi enzymatyczne. Ja dodatkowo w miejscach, gdzie nie bylo podraznien, a tylko samo drobne, suche luszczenie pomagalam sobie czasem wilgotna, miekka chusteczka z mikrofazy. Zmoczona dobrze w letniej wodzie przecieralam delikatnie wybrane (luszczace sie) miejsca.
- Jesli skore przed stosowaniem retinoidow odpowiednio sie przygotuje (uzywanie kremow z mocniejszym retinolem, retinalem czy kwasami), to jest to mozliwe (choc nie jest to regula), ze luszczenie i podraznienia beda mniejsze.
- Wazne jest nalozenie samego retinoidu, po uprzednim odczekaniu od umycia i dokladnym osuszeniu skory, a takze rownomierna, cieniutka warstewka.
- Uwaga przy myciu zebow, sciekajaca pasta po brodzie moze przyczyniac sie do pozniejszych podaznien skory w tym miejscu.
- Uzywanie wody termalnej, lagodnych, dobrze nawilzajacych kremow/zeli, a takze zeli/plynow do mycia twarzy.
- Przy wiekszych podraznieniach, gdy jest wiatr (szczegolnie zimny), mroz, moga one powodowac uczucie pieczenia, wiec trzeba szczegolnie chronic te miejsca.
- W dni kiedy skora sie luszczy (i nie ma podraznien) mozna wspomoc sie lagodnymi kremami z kwasami BHA (jesli skora na to pozwala).
- Do mycia twarzy trzeba wybierac lagodne zele/mleczka bez SLS (Sodium Lauryl Sulfate i Sodium Laureth Sulfate - oba moga bardziej wysuszac skore).
- Warto wziac pod uwage, ze przy stosowaniu retinoidow skora na poczatku moze byc bardzo sucha, co z czasem powinno ustapic.
- Na luszczaca sie, wrazliwa skore dobre sa peelingi enzymatyczne. Bardzo dobry peeling enzymatyczny to mieszanina wody+bromelainy (lub papainy)+rozpuszczalne (lub drobne) platki owsiane (lub mleko/jogurt w proszku). Bardziej odporni moga sprobowac uzyc lagodnego peelingu mechanicznego.
Niewielka ilosc skladnikow mieszamy na papke (bromelainy potrzeba w ilosci ok. 1/3 lyzeczki, platkow owsianych ok. 2-3 lyzeczki), nakladamy na twarz, masujemy i splukujemy (przy bardziej wytrzymalych cerach mozna potrzymac papke na skorze do 5 min.).

Po ok. roku stosowania retinoidow mozna zrobic sobie przerwe (na np. 2-3 miesiace) i pozniej ruszyc z retinoidami od nowa Smile, niestety wszelkie podraznienia, luszczenia beda temu ponownie towarzyszyc.

Kobiety, ktore planuja ciaze, badz sa w ciazy, powinny wstrzymac sie ze stosowaniem retinoidow.

ankah


Dołączył: 21 Sty 2006
Posty: 55


Wysłany: Sob Mar 11, 2006 13:44
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Informacje podane poniżej przeczytałam na forum "Biochemia Urody" Basi Kwiatkowskiej

Retinoidy to nazwa pochodnych witaminy A.
Witamina A występuje w kosmetykach w różnych formach:
- kwas retinowy (tretinoina)
- retinol
- palmitynian lub octan retinylu
- retinoidy (syntetyczne pochodne witaminy A)
Najsilniejsza forma witaminy A to kwas retinowy (tretinoina)


Skuteczność poszczególnych form witaminy A:
retinyl palmitate ("pro-retinol") Arrow retinol (forma alkoholowa witaminy A) Arrow retinaldehyd (retinal) Arrow tretinoina Arrow tazarotene

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
lenna


Dołączył: 19 Sty 2006
Posty: 3830


Wysłany: Czw Mar 23, 2006 17:06
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Arrow podłoże retinoidów a siła działania

Siła działania retinonoidów zależy od stężenia substancji aktywnej, jak również od podłoża preparatu:
0.025% krem <Retin-A micro 0.04%<0.05% krem< 0.01% żel<Retin-A micro 0.1%<0.025% żel< 0.1% krem<0.05% żel<0.05% płyn na bazie alkoholu<0.1% żel<0.1% płyn na bazie alkoholu
Ogólne zalecenie jest takie, żeby osoby o suchej skórze wybierały preparaty bogate w emolienty, osoby o skórze tłustej bądź skłonnej do powstawania zaskórników - płyny i żele.

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Poly


Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 1708


Wysłany: Pon Kwi 16, 2007 0:12
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Retinoidy wpływają na różnorodne procesy biologiczne (regulują proliferację, różnicowanie komórek oraz apoptozę) poprzez zmianę aktywności genów, działając podobnie do hormonów, za pomocą receptorów jądrowych odkrytych w 1987 r.
Istnieją dwie rodziny tych receptorów:

1. RAR's(retinoic acid receptors) – α, β, γ.
2. RXR's (retinoid X receptors) – α, β, γ.

Receptory retinoidowe występują jako dimery (RAR tworzą heterodimery z RXR, natomiast RXR mogą występować jako homodimery, tworzyć heterodimery z RAR lub innymi receptorami jądrowymi). Zarówno RAR, jak RXR regulują ekspresję genów na drodze dodatniego sprzężenia zwrotnego, przez wiązanie z regionem promotorowym docelowego genu; mogą także wykazywać ujemne sprzężenie zwrotne poprzez wzmacnianie działania innych czynników transkrypcyjnych takich jak AP 1, aktywującej proliferację komórkową i procesy zapalne (6).

Receptory retinoidowe znajdują się w naskórku (RAR α oraz RAR γ), w skórze właściwej (RAR β), mieszkach włosowych i gruczołach łojowych.


Ze względu na budowę i właściwości wyróżniamy 3 generacje retinoidów:

I generacja – retinoidy naturalne, działające nieselektywnie – retinol (witamina A) i jej metabolit retinal, tretinoina, izotretinoina,

II generacja – retinoidy monoaromatyczne, syntetyczne analogi witaminy A (etretinat, acitretina),

III generacja– retinoidy poliaromatyczne, charakteryzujące się selektywnym działaniem receptorowym (arotynoid, adapalen, tazaroten).


Mechanizm miejscowego działania retinoidów

Poprzez działanie na swoiste receptory, retinoidy wykazują zdolność regulowania procesów rogowacenia i różnicowania keratynocytów, zmniejszają przyleganie i ułatwiają złuszczanie korneocytów, pobudzają syntezę kolagenu i angiogenezę. Hamując przemiany kwasu arachidonowego, zależne od lipooksygenazy, zmniejszają stan zapalny. Działanie retinoidów polega także na normalizacji procesów złuszczania w przewodach gruczołów łojowych, a poprzez umożliwienie ewakuacji wydzieliny gruczołów prowadzi do ograniczenia komedogenezy.


Mechanizm ogólnego działania retinoidów

Retinoidy podane ogólnie, łączą się w surowicy krwi z RBP (plasma retinol-binding protein), a następnie z TTR (plasma protein transthyretin). Kompleks ten transportowany jest do cytozolu i wiąże się z jedną z protein cytozolowych (CRBP- cellular retinol binding protein lub CRABP- cytosolic retinoic acid binding protein). Następnie przenoszony jest do jądra komórkowego, gdzie oddziałuje bezpośrednio na receptory jądrowe RAR i RXR (20).


Przeciwwskazania

Ograniczenie stosowania retinoidów wynika przede wszystkim z teratogenności tych leków, nie wolno ich stosować u kobiet w ciąży. Odnosi się to również do kobiet w wieku rozrodczym, nie stosujących efektywnej antykoncepcji na cztery tygodnie przed, w trakcie oraz do dwóch lat po zakończeniu leczenia (acitretina –Neotigason), a w przypadku izotretinoiny (Roaccutane) – na miesiąc przed, podczas leczenia i do dwóch miesięcy po zakończeniu przyjmowania preparatu. Przed rozpoczęciem leczenia retinoidami, pacjentka musi przedstawić negatywny wynik wiarygodnego testu ciążowego, wykonanego na 2 tygodnie wcześniej. Stosowanie retinoidów w pierwszym trymestrze ciąży może wywołać u płodu poważne zaburzenia rozwojowe obejmujące wady twarzoczaszki (wodogłowie, małogłowie), mikroftalmię (małoocze), wady rozwojowe ucha zewnętrznego, układu sercowo-naczyniowego, centralnego układu nerwowego. Dlatego pacjentka musi bezwzględnie przestrzegać skutecznych metod zapobiegania ciąży.

Następnym ograniczeniem zastosowania retinoidów są: znaczne upośledzenie czynności wątroby lub nerek, otyłość, cukrzyca, a także podwyższenie stężenia lipidów w osoczu oraz hiperwitaminoza A. Nie należy podawać retinoidów równocześnie z tetracyklinami, ponieważ może to wywołać wzrost ciśnienia śródczaszkowego. Przeciwwskazane jest także łączenie retinoidów z metotreksatem, opisywano przypadki występowania zapalenia wątroby w trakcie takiej kuracji. Ryzyko wystąpienia hiperwitaminozy A wzrasta przy jednoczesnym podawaniu retinoidów łącznie z preparatami witaminy A. Oczywistym ograniczeniem stosowania jest nadwrażliwość na retinoidy.

Retinoidy znalazły szerokie zastosowanie w dermatologii, stosowane są zarówno miejscowo, jak i ogólnie.
Najważniejsze wskazania do ich stosowania stanowią:

1. Trądzik pospolity i trądzik różowaty.
2. Choroby grudkowo-złuszczające (łuszczyca, liszaj płaski, łupież czerwony mieszkowy).
3. Genodermatozy z zaburzeniami rogowacenia (choroba Dariera, rybia łuska).
4. Stany przednowotworowe (rogowacenie słoneczne, leukoplakia błony śluzowej jamy ustnej).
5.Xeroderma pigmentosum.
6. Choroby rozrostowe (rogowiak kolczystokomórkowy, rak kolczystokomórkowy, skórne postaci chłoniaków wywodzących się z komórek T).
7. Choroby autoimmunologiczne (toczeń rumieniowaty).
8. Choroby wirusowe (brodawki płaskie, mięczak zakaźny).


Preparaty miejscowe:

Retinoidy są lekiem z wyboru wacne comedonica. Jednym z ważniejszych leków miejscowych jest tretinoina (Retin – A, Airol, Atrederm, Avita), która normalizuje procesy rogowacenia, wpływając na metabolizm keratynocytów. Dostępne są preparaty o stężeniu od 0,025% do 0,1% w postaci kremu, żelu oraz roztworu. Tretinoina cechuje się dość silnym działaniem drażniącym, dlatego zaleca się rozpoczęcie terapii od niższego stężenia i aplikacji leku co drugi – trzeci dzień, przechodząc stopniowo do codziennego stosowania. Lek powinien być stosowany na umytą, suchą skórę. Podczas kuracji nie należy stosować fototerapii i unikać ekspozycji na promieniowanie słoneczne (zaleca się stosowanie preparatów retinoidowych wieczorem).

Nową forma tretinoiny jestRetin – A Micro, 0,1% żel, połączenie tretinoiny z mikrosferami, dzięki którym lek jest wolniej uwalniany i lepiej tolerowany, działa również selektywnie na mieszki włosowe, absorbuje warstwę łoju ze skóry. Preparat nie daje reakcji fotouczuleniowych (7).

Retinoidem o zbliżonym działaniu do tretinoiny jest izotretinoina, która wykazuje działanie przeciwzapalne, ale jest lepiej tolerowana, ze względu na mniejsze działanie drażniące. Preparaty o stężeniu 0,05% należy stosować 1-2 razy dziennie.

Adapalen (Differin) to retionoid III generacji, działający selektywnie na receptory RAR γ znajdujące się w naskórku. Dzięki temu rzadziej wywołuje objawy podrażnienia. Siła działania przeciwzapalnego w porównaniu z tretinoiną jest większa, poza tym ogranicza wydzielanie łoju poprzez wpływ na sebocyty. Może być stosowany bez względu na nasłonecznienie (także w porze letniej), ponieważ jest fotostabilny (12). Lek ten produkowany jest w postaci 0,1% żelu i kremu. Jest zalecany w trądziku zaskórnikowym niezapalnym (monoterapia) oraz w trądziku zapalnym (w leczeniu skojarzonym z antybiotykiem), a także w leczeniu podtrzymującym. Stosuje się go wówczas co trzeci dzień w celu zapobiegania nawrotom.

Tazaroten(Tazorac, Zorac) wpływa selektywnie na receptory RAR β i RAR γ, wykazuje działanie antyproliferacyjne i przeciwłojotokowe. Jest dostępny w postaci 0,1% żelu, aplikowanego raz dziennie. Nie wywołuje nadwrażliwości na światło słoneczne. Istnieją doniesienia, że w porównaniu z tretinoiną stosowanie tazarotenu raz dziennie zmniejsza występowanie grudek, otwartych zaskórników i krost.

Tazaroten jest pierwszym miejscowo stosowanym retinoidem o udokumentowanym działaniu w leczeniu łuszczycy. Wpływa on na trzy główne czynniki patogenetyczne w łuszczycy: hiperproliferację keratynocytów, nadmierne ich różnicowanie oraz infiltrację komórek zapalnych. Istnieją doniesienia o przeprowadzonych badaniach klinicznych, z zastosowaniem tazarotenu, podczas których wykazano spadek nadmiernego różnicowania keratynocytów. U pacjentów z łuszczycą zastosowanie tazarotenu w postaci 0,05% żelu 2 razy dziennie przez 2 tygodnie powodowało taki efekt (4). Przeprowadzone badania histopatologiczne wykazały redukcję hiperkeratozy, obniżenie akantozy, odbudowę warstwy ziarnistej. Towarzyszyła temu normalizacja poziomu czynników różnicowania naskórkowego – wzrost ekspresji filagryny w górnej części warstwy kolczystej i ziarnistej, obniżenie poziomu transglutaminazy keratynocytowej w warstwie ziarnistej i rogowej, a także obniżenie poziomu inwolukryny. W badaniach klinicznych przeprowadzonych przez Esgleyes-Ribota i wsp. zastosowanie tazarotenu o stężeniu 0,05% powodowało obniżenie ekspresji naskórkowych czynników wzrostu, keratyn K16 i K6 (odpowiedzialnych za hiperproliferację). Badania na hodowlach ludzkich keratynocytów oraz komórkach mięsaka Kaposiego wykazały, że tazaroten obniża stężenie interleukiny 6, cytokiny odpowiedzialnej za procesy zapalne.

W przeprowadzonym przez Shalita i wsp. wieloośrodkowym, kontrolnym badaniu na grupie 375 pacjentów z łagodnymi i średnio nasilonymi zmianami trądzikowymi stwierdzono, że zastosowanie 0,1% tazarotenu w postaci żelu spowodowało zahamowanie komedogenezy i redukcję zmian zapalnych, było bezpieczne i dobrze tolerowane przez pacjentów (19). Bernshad i wsp. otrzymali podobne rezultaty podczas przeprowadzonego badania, w którym brało udział 81 pacjentów z trądzikiem, stosujących miejscowo tazaroten w postaci 0,1% żelu przez 12 tygodni (2).

Najczęstszymi działaniami niepożądanymi w przypadku miejscowego stosowania retinoidów są: nadmierne wysuszenie, złuszczenie oraz zaczerwienienie skóry.

Liszaj płaski (Lichen planus)
Retinoidy powinny być stosowane w rozległych zmianach skórnych i nasilonych wykwitach nadżerkowych w obrębie błony śluzowej jamy ustnej. Stosowane są zewnętrznie (tretinoina 0,05-0,1%) lub ogólnie: izotretinoina – 0,25-0,5 mg/kg mc./24 h; acitretina – 0,25-0,75 mg/kg mc./24 h (20).

Łupież czerwony mieszkowy (Pityriasis rubra pilaris)
Istnieją doniesienia o korzystnym wpływie izotretinoiny stosowanej w dawce 1 mg/kg mc./dobę, na poprawę stanu skóry (zmniejszenie rumienia, nacieku i złuszczania) już w ciągu pierwszych 4 tygodni leczenia. Stwierdzono zmniejszenie stanu zapalnego, złuszczania i skrócenie czasu choroby (20).

Choroba Dariera (Morbus Darieri)
Jest to rzadka, przewlekła genodermatoza dziedzicząca się w sposób autosomalny dominujący, przebiegająca z dyskeratozą i akantolizą. W leczeniu wymagane są duże dawki retinoidów: izotretinoina 1,0-2,0 mg/kg mc. na dobę lub acitretina (początkowo w dawce 0,2-0,5 mg/kg mc. na dobę, w miarę klinicznej poprawy w dawce 10 mg co 2-gi lub 3-ci dzień).W przypadkach ograniczonych objawów chorobowych wystarczające może okazać się zewnętrzne stosowanie preparatów zawierających retinoidy (0,05- 0,1%) (1, 20).

Rybia łuska (Ichtyosis vulgaris)
Retinoidy okazały się skuteczne w leczeniu rybiej łuski zwykłej, rybiej łuski sprzężonej z płcią, rybiej łuski wrodzonej. W przypadku rybiej łuski zwykłej możliwe jest stosowanie acitretiny w dawce 0,2-0,5 mg/kg mc./dobę przez 4 tygodnie (dorośli). Możliwe jest także stosowanie izotretinoiny 0,1-0,5 mg/kg mc./dobę. W przypadku rybiej łuski sprzężonej z płcią, w razie konieczności stosuje się acitretinę w dawkach jak wyżej, u dzieci dawka początkowa to 0,5 mg/kg mc./dobę, a podtrzymująca 0,1-0,2 mg/kg mc./dobę. W leczeniu miejscowym zaleca się etretinat w stężeniu 0,05-0,1%. W rybiej łusce wrodzonej konieczne jest włączenie w pierwszych dniach życia dużych dawek leku (etretinat 1mg/kg mc./dobę) (20).

Rogowacenie słoneczne (Keratosis actinica)
Rogowacenie słoneczne (nazywane także rogowaceniem starczym) jest zmianą przednowotworową, z której może rozwinąć się rak kolczystokomórkowy. Choroba dotyczy głównie osób w wieku podeszłym, jest wynikiem długotrwałych ekspozycji na słońce. W leczeniu zewnętrznym tretinoina używana łącznie z 5-fluorouracylem wykazuje działanie synergistyczne oraz skuteczny efekt terapeutyczny. W leczeniu ogólnym retinoidy wykazują działanie lecznicze i profilaktyczne, hamując rozwój nowych zmian. Stosowana jest izotretinoina, etretinat i acitretina. Najkorzystniejsze działanie terapeutyczne wykazuje łączenie izotretinoiny (w dawce 0,3 mg/kg mc./dobę) w połączeniu z zewnętrznie stosowanym 5-fluorouracylem. Dodatkowemu złagodzeniu ulegają wówczas objawy uszkodzeń posłonecznych skóry.

Retinoidy stosowane miejscowo działają także zapobiegawczo w starzeniu się skóry poprzez ograniczenie występowania stanów przednowotworowych, odbudowę prawidłowych warstw naskórka, odbudowę mikrokrążenia, częściowy zanik materiału elastotycznego (tkanki barwiącej się jak włókna sprężyste). Przy stosowaniu ogólnym występuje efekt odwrotny, prawdopodobnie w związku z zaburzeniami syntezy kolagenu.

W terapii odmładzającej wpływając na spłycenie zmarszczek i zmniejszenie przebarwień został zaakceptowany tazaroten (Tazorac). Pod nazwą Avage,przy jednoczesnym stosowaniu filtrów przeciwsłonecznych, ma służyć jako środek pomocniczy w zwalczaniu posłonecznego starzenia się skóry .

Rogowiak kolczystokomórkowy (Keratoacanthoma)
Jest to stan rzekomonowotworowy skóry. Retinoidy stosuje się w terapii postaci rozsianej drobnoguzkowejkeratoakanthomaoraz zmian o umiejscowieniu lub wielkości uniemożliwiającej leczenie innymi metodami. Stosuje się etretinat (dawka dobowa 0,8-1,0 kg/mc.) oraz isotretinoinę (dobowa dawka ok. 1-1,5 mg/kg mc.) przez kilka miesięcy (1).

Leukoplakia jamy ustnej (Leukoplakia mucosae oris)
Istnieją doniesienia o korzystnym działaniu zewnętrznie stosowanej izotretinoiny w połączeniu z β-karotenem stosowanym doustnie. (1).

Rak kolczystokomórkowy (Ca spinocellulare)
Wykazano, że w ciężkich, opornych na leczenie lub zaawansowanych przypadkach raka kolczystokomórkowego skuteczna jest izotretinoina, podawana w dawce 1 mg/kg na dobę przez kilka miesięcy. Może być stosowana w połączeniu z interferonem alfa lub w monoterapii (1).

Skórne postaci chłoniaków wywodzących się z komórek T (CTLC)
Ziarniniak grzybiasty (mycosis fungoides)



Choroby wirusowe
Retinoidy stosowane miejscowo znalazły także zastosowanie w leczeniu chorób o etiologii wirusowej, takich jak brodawki płaskie (verrucae planae)oraz mięczak zakaźny (molluscum contagiosum). W leczeniu brodawek stosuje się tretinoinę w kremie 0,05-0,1% lub izotretinoinę w żelu 0,05% raz dziennie przez kilka tygodni.

W przypadku mięczaka zakaźnego wskazane jest zastosowanie kremu z tretinoiną o stężeniu 0,025-0,1% raz dziennie na noc przez 4 do 6 tygodni. Podczas leczenia u dzieci występują często objawy miejscowego podrażnienia .

Źrodlo: Nowa Medycyna – zeszyt 120 (1/2003)

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Poly


Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 1708


Wysłany: Sro Lip 25, 2007 22:43
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Super opracowanko po angielsku:

http://www.faculty.virginia.edu/rastinejad/ret.pdf

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Hokus


Dołączył: 18 Sty 2006
Posty: 1199


Wysłany: Wto Sie 14, 2007 10:10
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Wykres obrazujący jak zmienia się tolerancja na retinoid - po 24 tygodniach stosowania widać, że różnica w porównaniu z placebo jest niewielka w przypadku stosowania tretinoiny w stężeniu 0.02%.



Pod tym linkiem jest ten sam wykres tylko większy:
http://tinyurl.com/2f74aw

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Poly


Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 1708


Wysłany: Sro Paź 03, 2007 22:43
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Retinoidy

Retinoidy są grupą naturalnych lub syntetycznych pochodnych witaminy A, stosowanych m.in. miejscowo w leczeniu trądziku pospolitego o łagodnym bądź umiarkowanym nasileniu. Są lipofilne, łatwo przenikają przez błony komórkowe i przyłączają się do receptorów jądrowych – RAR, takich jak: RAR-alfa, -beta, -gamma, bądź do receptorów RXR (RXR-alfa, -beta, -gamma). Kompleksy ligand-receptor modulują ekspresję genów bądź to bezpośrednio – przez przyłączanie się do specyficznych sekwencji DNA zwanych elementami odpowiedzi na kwasy retinowe – RARE (ang. retinoic acid response elements), bądź pośrednio – przez zahamowanie czynnika transkrypcyjnego AP-1. Aktywacja RARE i zahamowanie AP-1 moduluje różnicowanie się i proliferację komórek.

Pierwszym retinoidem stosowanym w leczeniu starzenia się skóry była tretinoina (kwas all-trans retinowy), będąca naturalną, aktywną formą witaminy A, która przyłącza się do trzech podtypów receptora RAR (alfa, beta, gamma). Badania lat 90. definitywnie potwierdziły skuteczność miejscowego stosowania 0,05-procentowej tretinoiny i izotretinoiny (13-cis-kwasu retinowego) w łagodzeniu efektów starzenia się skóry związanego z wiekiem. Fałdy i zmarszczki spłycały się, a plamy soczewicowate oraz hiperpigmentacje ulegały rozjaśnieniu. W obrazie histologicznym stwierdzano mniej nasiloną atypię wśród komórek naskórka, zwiększoną syntezę kolagenu i nasiloną angiogenezę [13, 27, 31]. Wyniki badania kontrolowanego placebo, w którym uczestniczyło ponad 200 osób, wykazały skuteczność i bezpieczeństwo stosowania przez 2 lata 0,05-procentowej tretinoiny w zapobieganiu skutkom fotostarzenia się skóry [21], a kolejne badania potwierdziły skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania nawet przez 4 lata [5]. Amerykańska agencja do spraw żywności i leków dopuściła do sprzedaży krem Renova, składający się z 0,05-procentowej tretinoiny, do łagodzenia objawów związanych z fotostarzeniem się skóry [3]. Najczęściej spotykanymi działaniami niepożądanymi w tej grupie leków są: złuszczanie się naskórka, obniżenie jego wilgotności, rumień i świąd.

Retinaldehyd, będący prekursorem kwasu retinowego, znacznie rzadziej powodujący podrażnienie skóry, okazał się środkiem równie skutecznym w leczeniu skutków fotostarzenia skóry [9]. Wykazano, że palmitynian retinolu – ester retinolu, stosowany miejscowo ma właściwości absorbujące promieniowanie UV [47]. Jednak, m.in. ze względu na nasilanie pojawiania się nowotworów skóry, wykazane w badaniach na mysich modelach fotokancerogenezy, retinoidy nie są stosowane jako substancja absorbująca promieniowanie UV [19].

Tazaroten jest syntetycznym poliaromatycznym retinoidem (arotinoidem), który selektywnie przyłącza się do podtypu  i  receptora jądrowego RAR. Stosowany miejscowo ulega konwersji przez endogenne esterazy do aktywnego metabolitu – kwasu tazarotenowego [36]. Tazaroten jest stosowany w leczeniu łuszczycy, trądziku pospolitego i fotostarzenia skóry. Wykazano, że stosowanie przez 24 tygodnie kremu zawierającego 0,1% tazarotenu skutecznie zmniejsza hiperpigmentacje i szerokość porów oraz wygładza powierzchnię naskórka. Jednakże, u około 30 pacjentów objętych badaniem zaobserwowano zaczerwienienie się skóry, obniżenie jej wilgotności i świąd [33, 34, 36, 41]. Udowodniono, że skuteczność tazarotenu w stężeniach 0,05-0,1%, i tretinoiny w stężeniu 0,05%, jest porównywalna w łagodzeniu objawów związanych z fotostarzeniem się skóry [40]. Ponadto wykazano, że tazaroten stosowany miejscowo w postaci 0,1-procentowego żelu, tuż przed ekspozycją na promieniowanie UVB, nieznacznie zwiększa minimalną dawkę rumieniową [2].

Najnowsze sposoby zapobiegania fotostarzeniu się skóry

Wstępne wyniki stosowania alitretinoiny (9-cis kwasu retinowego) – leku zarejestrowanego w Stanach Zjednoczonych do leczenia mięsaka Kaposiego – dowodzą, że skutecznie łagodzi skutki fotostatrzenia. Alitretinoina, w przeciwieństwie do retinoidów, takich jak: tretinoina i tazaroten, aktywuje nie tylko receptory kwasów retinowych typu RAR, ale również stymuluje receptory retinowe typu RXR [4].
Wykazano, że miejscowe stosowanie nowego, syntetycznego retinoidu – seletinoidu G, wzmaga syntezę prokolagenu typu I, tropoelastyny i fibryliny-1 oraz zmniejsza aktywność metaloproteinazy 1 w skórze, co skutecznie hamuje niekorzystne przemiany spowodowane długotrwałą ekspozycją na promieniowanie słoneczne. W porównaniu ze stosowanym w badaniu kwasem all-retinowym obserwowano mniejsze złuszczanie i mniejszy rumień naskórka [24].

Wyniki badań na zwierzętach
Złuszczanie skóry kwasem salicylowym zawieszonym w glikolu polietylenowym znamiennie zmniejsza ekspresję zmutowanych protein p53 powstających pod wpływem promieni UVB w skórze bezwłosych myszy, w porównaniu z myszami naświetlanymi takimi samymi dawkami promieni UVB, u których stosowano miejscowo placebo. Stwierdzono również, że zmniejszenie ekspresji filagryny i lorikryny w keratynocytach powodowane promieniami UVB jest mniejsze u myszy poddanych zabiegowi złuszczania skóry niż u myszy, u których stosowano placebo [10].

Pochodne kwasów retinowych stosowane w celu zmniejszania zmarszczek powstałych pod wpływem promieni UV, obarczone są zazwyczaj działaniami niepożądanymi. Ich stosowanie powoduje nadmierne złuszczanie się naskórka oraz częste pojawianie się rumienia w miejscu ich zastosowania. U bezwłosych myszy badano nowy retinoid – N-retinoylo-Dglukozaminę (GRA). Związek ten stanowi połączenie glukozaminy z kwasem all-trans retinowym. Wykazano, że u myszy GRA skuteczniej likwiduje zmarszczki indukowane promieniowaniem UVB niż klasyczne retinoidy, a dodatkowo nie powoduje złuszczania, zaczerwienienia i wysuszenia skóry [20].

źródło:
Fotostarzenie sie skory
http://pml.strefa.pl/ePUBLI/132/19.pdf

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Poly


Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 1708


Wysłany: Nie Lis 04, 2007 22:16
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Metabolizm retinoidow w skorze
http://pharmrev.aspetjournals.org/cgi/content/full/50/2/315

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
efka206


Dołączył: 16 Wrz 2006
Posty: 194


Wysłany: Wto Lis 13, 2007 18:09
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


a jak skuteczne są retinoidy na przebarwienia, planuję zakup zoracu,ale może lepiej kupić coś innego?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Hokus


Dołączył: 18 Sty 2006
Posty: 1199


Wysłany: Sro Lis 14, 2007 13:26
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem



efka206 napisał:
a jak skuteczne są retinoidy na przebarwienia, planuję zakup zoracu,ale może lepiej kupić coś innego?


Zorac to dobry wybór, przygotuj się jednak na to, że kuracja potrwa (ale przebarwień nie da się usunąć ot tak, skóra musi się złuszczyć tak głęboko, jak głęboko dotarły zniszczenia i musi wyrosnąć nowa, już zdrowa).

Nie wiem, czy widziałaś ten wątek, więc na wszelki wypadek podaję linka (temat to przebarwienia):

http://laboratoriumurody.pl/forum/przebarwienia...ght=przebarwienia

Tu jeszcze link do badania porównującego efektywność Zoracu i tretinoiny na skutki fotostarzenia, w tym przebarwienia:

http://www.medscape.com/viewarticle/474878

Wynika z niego, że Zorac będzie skuteczniejszy (m.in. ze względu na praktyczny fakt, że dostaniesz wyższe stężenie niż tretinoiny).

Często poleca się też stosowanie terapii kombinowanych jako bardziej efektywnych - łączenie retinoidów z kwasami (jeśli tylko skóra jest w stanie znieść tyle ingerencji w jej strukturę), oczywiście filtry, wit. C (która jest prosta do codziennego użytkowania i ma dużą efektywność - badanie porównujące ją z hydroquinonem w 6 poście):

http://www.laboratoriumurody.pl/forum/c-serum-z...ltatow,t1021.html

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
efka206


Dołączył: 16 Wrz 2006
Posty: 194


Wysłany: Pon Lis 26, 2007 16:41
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


dzięki za odpowiedź, szkoda że nie napisałam, że chodzi mi o przebarwienia czerwone po krostach Embarassed , te posłoneczne ładnie schodzą mi po effaclar k, poza tym mam dołki-blizny po trądziku, z tym już effaclar nie da sobie rady....zmarszczek nie posiadam, jedną mimiczną mam po stronie gdzie kiedyś był tradzik i skórę mam zniszczoną o niejednolitej fakturze...zastanawiam się nad mikrodermabrazją, a do tego czasu chciałam spróbować zoracu.....

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Geocart


Dołączył: 03 Lip 2008
Posty: 18


Wysłany: Czw Lip 03, 2008 23:50
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Wydaje mi się, że nigdzie nie był poruszany temat bielactwa na forum. A dokładniej stosowania retinoidów przy tym schorzeniu.
Są jakieś przeciwwskazania?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ula82


Dołączył: 22 Lip 2008
Posty: 4


Wysłany: Wto Lip 22, 2008 8:01
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Witam
Od jakiś 3 tygodni stosuję zorac, wcześniej nie stosowałam retinoidów zewnętrznie. Niestety od ok 1,5 tygodnia borykam się z strasznym wysypem gul, szczególnie w okolicach żuchwy i tu moje pytanie do osób, u których równiez taki początkowy wysyp wystąpił - ile to może potrwać?? Troche mnie to dołuję, bo cera była już czysta, bez wyprysków własciwie - zaczęłam stosować zorac żeby rozjasnić przebarwienia i spłycić blizny potrądzikowe, a tu znów gule wróciły Sad Za ok. 1,5 miesiąca mam ważną imprezę i nie chciałabym iść na nią z twarzą w takim stanie, bo w połączeniu z moimi bliznami i przebarwieniami naprawdę wygląda to nieciekawie Sad Myslicie, że do tego czasu taki wysyp powinien minąć?
Oprócz zoracu stosuję serum z vit. C na zmiane z serum z ekstraktem z soi, co jakis czas peeling z bromelainą, a na gule wodę utlenioną w żelu (średnio pomaga Sad )
pozdrawiam i będę wdzięczna za każdą odpowiedź Smile

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Geocart


Dołączył: 03 Lip 2008
Posty: 18


Wysłany: Wto Lip 29, 2008 16:49
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Czy retinoidy można/trzeba przechowywać w lodówce? W ulotkach dołączonych do opakowania wspomniane jest coś o temperaturze pokojowej - do 25 stopni.

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
aniam69


Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 519


Wysłany: Wto Lip 29, 2008 18:00
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Atrederm zawsze trzymam w lodówce. Nawet otwierać staram się jak najrzadziej, czyli odlewam troszkę do buteleczki z ciemnego szkła, owijam folią i na bieżąco korzystam. Reszta przebywa w kartoniku w chłodzie i ciemności. Jak to mówią: na zimne dmucham Laughing

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Geocart


Dołączył: 03 Lip 2008
Posty: 18


Wysłany: Pon Sie 04, 2008 12:28
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


A np. takie mazidełka jak Locacid, Retin-A? Nie wyrządzę im krzywdy zamykając je w lodówce Twisted Evil ?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Muriel


Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 477
Skąd: Głogów

Wysłany: Sro Sie 20, 2008 22:17
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem



Geocart napisał:
Wydaje mi się, że nigdzie nie był poruszany temat bielactwa na forum. A dokładniej stosowania retinoidów przy tym schorzeniu.
Są jakieś przeciwwskazania?


Przypinam sie i ponawiam pytanie Cool

_________________
Dopiero co przyzwyczaiłam się do dzisiejszego dnia, a już jest jutro...
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
alphabetka


Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 13


Wysłany: Wto Gru 09, 2008 5:48
Temat postu: ratunek na poparzenia zorakowe
Odpowiedz z cytatem


przeczytałam to zdecydowanie za późno!! Stosowałam zorac przez 3 dni na noc co prawda, od środy do piątku, w sobotę nie działo się nic, w niedzielę też. Za to w poniedziałek..... gęba czerwona opuchnięta, zamiast oczu szparki, pieczenie, palenie, no nic tylko tynk gryźć!! Zorac mnie poparzył!! I piszę to tu, by te nowicjuszki, które przesadzą na początku romansu z zorakiem wiedziały, że jedyny ratunek DERMAZIN maść na poparzenia. Wybłagacie w każdej aptece na bajkę o poparzonym wrzątkiem członku rodziny, koszt ok 6zł!! Smarowałam 5 razy dziennie, we wtorek było lepiej, skóra mocno nawilżona, łuszczyła się mokrymi, dużymi płatami skóry (jak wąż zrzucający skórę)... przez tydzień!! Warto było!! Zniknęły kaszaki, i cienie pod oczami, a skóra powiek jest odrobinę grubsza(?!). Teraz wypróbuję zorakowanie na noc,a rano zaaplikuję DERMAZIN i zobaczymy czy będzie lepiej.

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
aishabg


Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 1


Wysłany: Pią Sty 09, 2009 15:09
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem



Poly napisał:
Retinoidy wpływają na (...)

Retinoidy znalazły szerokie zastosowanie w dermatologii...[b]
Najważniejsze wskazania do ich stosowania stanowią:

1. Trądzik pospolity i trądzik różowaty.
2. (...)


Preparaty miejscowe:

Retinoidy są lekiem z wyboru wacne comedonica. Jednym z ważniejszych leków miejscowych jest tretinoina (Retin – A, Airol, Atrederm, Avita)(...)

Źrodlo: Nowa Medycyna – zeszyt 120 (1/2003)



Witam,
usłyszałam ostatnio o zastosowaniu retinu-A w kuracji przeciwzmarszczkowej.

Mam cerę z lekkim stadium trądzika różowatego (chyba że dermatolog wystawił diagnozę na wyrost Confused ) dodatkowo dość suchą.

Przeczytała o przeciwskazaniach w opisie tego preparatu

INFORMACJE WAŻNE PRZED ZASTOSOWANIEM LEKU RETIN A, KREM
Kiedy nie stosować leku Retin A, krem:

w nadwrażliwości na tretynoinę lub na którąkolwiek substancję pomocniczą leku,
w okresie ciąży,
w przypadku nabłoniaków skóry w wywiadzie (również w wywiadzie rodzinnym),
w ostrym wyprysku,
w trądziku różowatym,
w okołowargowym zapaleniu skóry (dermatitis perioralis).

Jak to się ma do tego co pisała Poly?
Można stosować czy nie? Może ktoś ma doświadczenie z podobną cerą?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bi


Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 12


Wysłany: Sro Gru 09, 2009 16:48
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Witam,odświeżę troszkę ten wątek Very Happy .Mam pytanie.
Otóż po krótkiej przerwie(około 1,5 miesiąca)wróciłam do retinoidów.Wcześniej stosowałam zorac 0,1.Po przerwie zaczęłam od atredermu 0,025.Powolutku kończy mi się i zastanawiam się co zrobić?Mam w lodówce zorac0,1 i atre 0,05.Wiem ,że zorac 0,1 może być słabszy od atre0,05,czy powinnam kontynuować atre tylko mocniejsze,czy zużyć zorac a później 0,05 atre?A może zoracu wcale nie brać pod uwagę?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
JayBravura


Dołączył: 28 Maj 2009
Posty: 16
Skąd: z emeryki

Wysłany: Sob Cze 25, 2011 0:28
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


chcialam się zapytać czy stosowanie retinoidów wieku 26 lat jest uzasadnione?
mam lekka siateczkę pod oczami i chciałabym to zredukować? ale nie wiem czy w moim wieku mozna to juz stosować? i czy w lecie w słońcu nie bedzie to szkodliwe skoro skóra się zetrze to słońce bedzie miało dostęp do głebszych warstw i chyba moze powodować jakieś wieksze skutki w postaci fotostarzenia (oczywiscie bede stosowac filtry)

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zambezzi


Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 1152


Wysłany: Pon Cze 27, 2011 21:11
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Mysle, ze wiek nie gra tutaj za bardzo roli. Co do zmarszczek to chyba warto zaniwestowac rowniez w rolke i cwiczenia paszczy, a retinoidy cudow same nie zdzialaja.
Ja zaczelam stosowac w maju i tak do dzisiaj juz sie pare lat nazbieralo. Filtry to nie tylko podstawa, przy wiekszym wystawianiu sie warto zainwestowac w kapelutek i musze okulary. Mozna sie nabawic przebarwien z ktorymi walka jest zmudna i krwawa, bo nalezy sie solidnie poobdzierac.
Przy wiekszym sloncu stosuje retinoidy raz na tydzien, a przy chmurzycy codziennie. Filtr czasami mi nakladam dwa trzy razy w zaleznosci gdzie sie podziewam. Okulary zdejmuje prawie wylacznie kiedy pada. Rondo barddzo czesto.
Powodzenia.

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zambezzi


Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 1152


Wysłany: Nie Sty 08, 2012 2:55
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Pozytywne wyniku zastosowania retinoidy przy leczeniu liszaja plaskiego

http://cro.sagepub.com/content/4/2/141.full.pdf

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.13...625B19C68D.d01t04

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
DawidQ


Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 33


Wysłany: Sob Mar 03, 2012 13:12
Temat postu: Retinol
Odpowiedz z cytatem


Witam.

Zauważyłem że większość osób z retinoidów używa tazaroten lub tretinoine natomiast jakoś nie widzę żeby ktoś używał retinolu.

Jak to jest? Retinol jest słabszy od takiej tretinoiny? Czy po prostu nie ma żadnego produktu który miałby odpowiednio duże stężenie tej substancji?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
lenna


Dołączył: 19 Sty 2006
Posty: 3830


Wysłany: Pon Mar 05, 2012 15:42
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Chyba chodzi o to, ze nie ma specjalnie sensownych preparatow z retinolem. Sensownych, czyli dostepnych na naszym rynku, w ludzkiej cenie i odpowiednim stezeniu, ktore w dodatku by nie zapychaly.
Za wielka woda istnieje m.in. green cream z roznymi stezeniami retinolu.

Jest slabszy od tret, a czy to zaleta czy wada - zalezy co kto lubi.

Tutaj jest watek o retinolu
http://www.laboratoriumurody.pl/forum/retinol,p44418.html

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ayem
Administrator

Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 1111


Wysłany: Wto Mar 06, 2012 1:30
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


www.smartskincare.com/treatments/topical/retinoids.html
Cytat:
Słowo o witaminie A. Niektórzy retinoidami nazywają różne postacie witaminy A - retinol, retinal (retinaldehyd), palmitynian retinylu. Fizjologicznie rzecz biorąc witamina A nie jest retinoidem, ponieważ nie oddziałuje bezpośrednio na receptory retinoidowe w skórze. Komórki muszą najpierw przekształcić daną postać witaminy A do kwasu retinowego, czyli do tretinoiny lub innego retinoidu. Stopień takiej konwersji jest niski i różni się znacznie w zależności od osoby. Co to w praktyce oznacza? Preparaty o niskim stężeniu witaminy A są zwykle nieskuteczne - za mało witaminy A ulega przekształceniu do retinoidu. Stabilna witamina A w wyższym stężeniu może być skuteczna, ale ze względu na różnice w stopniu przekształcania efekty działania są o wiele bardziej zróżnicowane niż w przypadku prawdziwych retinoidów, natomiast efekty uboczne mogą być prawie takie same. Dla tych którzy nie tolerują retinoidów, spełniający określone warunki preparat z witaminą A może być wart wypróbowania. W przeciwnym razie retinoid prawdopodobnie będzie skuteczniejszy.


podsumowując:


Różne formy witaminy A - dostępne bez recepty:

  • alkoholowa
    - retinol

  • aldehydowa
    - retinal (retinaldehyd)

  • estrowa (połączenie alkoholu z kwasem tłuszczowym)
    - retinyl palmitate
    - rzadziej: retinyl acetate, retinyl propionate, retinyl linoleate


Retinoidy - dostępne tylko na receptę:

  • naturalne (obecne w skórze):
    - kwas retynowy - tretinoina, isotretinoina

  • syntetyczne
    - tazaroten
    - adapalen


Kierunek przekształceń w skórze, co przekłada się na siłę działania:

    retinyl palmitate musi przekształcić się do retinolu, retinol do retinaldehydu, a retinaldehyd do kwasu retinowego (tretinoiny)


tretinoina jest kilkadziesiąt razy mocniejsza od retinolu

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piernik


Dołączył: 03 Mar 2011
Posty: 92


Wysłany: Wto Mar 06, 2012 9:52
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Na potwierdzenie tego co pisze ayem porównanie działania przeciwzmarszczkowego retinolu i tretinoiny - stężenie retinolu w mazidle jest 44 razy wyższe co dało podobną skuteczność

A randomized, double-blind, controlled comparative trial of the anti-aging properties of non-prescription tri-retinol 1.1% vs. prescription tretinoin 0.025%.
Ho ET, Trookman NS, Sperber BR, Rizer RL, Spindler R, Sonti S, Gotz V, Mehta R.
Source
ScinMedica, Inc., Carlsbad, CA 92010, USA. eho@skinmedica.com
Cytat:
Vitamin A and its derivatives (commonly termed retinoids) are widely used in topical anti-aging products. Certain retinoids such as retinol and its esters are available without a prescription, while others such as tretinoin are available only via prescription. A randomized, double-blind, controlled clinical study was conducted to compare the efficacy and tolerability of a tri-retinol 1.1% gradual release cream vs. tretinoin 0.025% cream in females with mild-to-moderate facial photodamage. Subjects applied the test product to the entire face in the evening after cleansing in a progressively increasing frequency starting twice weekly for the first week, followed by three times weekly during the second week and then daily as tolerated for the third week and beyond. Treatment was continued for a total of three months. Clinical evaluations and standardized digital photographs were performed at baseline and after four, eight, and 12 weeks of treatment. Self-assessment questionnaires were completed by the subjects at four, eight, and 12 weeks to assess perceived efficacy of the test products. Thirty-four subjects (16: tri-retinol and 18: tretinoin) completed the study. Both test products significantly improved signs of photodamage, including fine and coarse periocular wrinkles, skin firmness, skin tone, mottled pigmentation, tactile roughness, overall photodamage and global photodamage improvement. There were no significant differences in efficacy between the two products for these assessments. The adverse effects (which were graded as mild or less) were those typically seen with topical retinoids. Subjects reported >93 percent overall satisfaction with both products at weeks 8 and 12.


Jeszcze trzeba dodać, że retinol jest niestabilny i łatwo sie utlenia, a kiepskie opkowania, czyli słoiki w jakich kremy z retinolem czesto na naszym rynku występują nie dają nadziei, ze coś z tego retinolu zostanie po otwarciu. Tretinoina tez jest podatna na utlenianie, ale przynajmniej cena jest przystępna i steżenie znamy
Chociaz zdaje sie Japończycy stworzyli niedawno stabilną forma retinolu, która dostępna jest m.in. na Mazidłach

i jeszcze porównanie penetracji retinolu w zależności od obecności i rodzaju promatora przejścia. Kwas oleinowy jest najlepszy dla sforsowania warstwy rogowej. Wykres pod abstraktem.

Studying the effectiveness of penetration enhancers to deliver retinol through the stratum cornum by in vivo confocal Raman spectroscopy
Mickaël Mélota, Paul D.A. Pudneya, , , Ann-Marie Williamsona, Peter J. Caspersb, Andre Van Der Polb, Gerwin J. Puppelsb
Cytat:
The purpose of this study is to monitor in vivo the effect of chemical penetration enhancers on the delivery of trans-retinol into human skin. Chemical penetration enhancers reversibly alter barrier properties of the SC by disruption of the membrane structures or maximising drug solubility with the skin. So far, most of permeation or penetration experiments are performed in vitro. Raman spectroscopy is uniquely placed to be able to measure biological processes in vivo and this paper shows for the first time that the effect of penetration enhancer on the delivery of trans-retinol can successfully be measured in vivo using this technique. Here, the volar forearm of volunteers was treated with four formulations. One formulation is a highly effective model delivery system identified from ex vivo experiments: trans-retinol in Propylene Glycol (PG)/ethanol, with PG being a well-known and efficient penetration enhancer. The other three formulations are based on 0.3% trans-retinol in Caprylic/Capric Acid Triglyceride (MYRITOLŸ318), an oil commonly used in skin creams but in two of them a specific penetration enhancer is added. One contains a lipid extractor, Triton X 100, whereas another formulation contains a lipid fluidiser, Oleic Acid. Solutions were applied once and measurements were performed up to 6 h after treatment. Remarkable differences in the delivery of trans-retinol between formulation with or without penetration enhancer can clearly be seen. Moreover, the type of penetration enhancer is also shown to influence the delivery. While using the Oleic Acid, which is a lipid fluidiser, a better delivery of trans-retinol in the skin can be detected. For the first time, the effect of penetration enhancer on the delivery of trans-retinol has been monitored, non invasively in vivo, with time.


Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Heksu


Dołączył: 10 Sty 2012
Posty: 2


Wysłany: Sob Mar 31, 2012 13:59
Temat postu: retinol, a palmintynian w retimax 1500
Odpowiedz z cytatem


Witam Posiadam cere naczynkowa, sucha, z rogowaciala na twarzy przez co wlasnie mam czerwone policzki (tzw. Keratosis pilaris rubra faceii) zaczalem od niedawna stosowac masc z witamina A retimax 1500, na biochemiaurody.com znalazlem krem naturalny do twarzy z retinolem 0.35% i chcialem powolic uzywac mocniejszych retinoidow, wiaodmo retinol nie jest jescze najmocniejszy, ale moje pytanie brzmi czy retimax 1500 j.m/g palmintynianu retinolowego jest o wiele slabsze w dzialaniu niz ten retinol 0.35% zawarty w kremie do twarzy z BU.COM ???POZDRAWIAM

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
uparty


Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2


Wysłany: Pon Kwi 23, 2012 22:21
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Wielkie Hej wszystkim Smile
Czy ktoś może wie, czy stosowanie kwasów (obojętnie czy aha bha pha etc ) sprzyja podwyższonej wchłanialności retinolu lub zwiększa pozytywne skutki jego stosowania? I jak to jest? Bo czytam tu i tam, że retinol jest najsilniejszą formą wit a , nie licząc tretinoiny, a czytając forum wychodzi mi na to, że silniejszy jest retinal czyli retinaldehyd. so? Smile

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
BB


Dołączył: 24 Wrz 2012
Posty: 17


Wysłany: Pią Paź 05, 2012 14:05
Temat postu:
Odpowiedz z cytatem


Mam taka dziwną reakcję po retinolu a mianowicie masakrycznie rozszerzają mi sie pory.Mam bardzo tłusta skórę, wszędzie czytam że pory się zwężają a tu taki zonk:/ Próbowałam najpierw retinolu z Environu, za drugim razem smarowalam się Zorackiem w obu przypadkach taka sama reakcja. Widac je nawet w miejscach gdzie wczesniej były niewidoczne. Po za tym podraznienie ale to normalne. Czy ktoś z Was miał podobna reakcję i da się temu jakos zaradzić?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Strona 1 z 2
Wyświetl posty z ostatnich:  
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu Forum Laboratorium Urody Strona Główna » Retinoidy i kwasy
Idź do strony 1, 2  Następny
Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Kontakt  Prywatność
© Laboratorium Urody
Powered by phpBB